Casus: Taken te laat indienen
"Voor de evaluatie van
opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd
worden. Docenten
stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd
studenten die
één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen
leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en
beoordeelt
die na de deadline worden ingeleverd. Is dit rechtvaardig?"
Ethisch model
- Grondhouding aannemen:
Zelf vind ik dat de deadlines moeten na gekomen worden. Wanneer dit niet gebeurt, zijn
er dan ook de sancties als gevolg. Anders zouden studenten er niet veel aan ondervinden
wanneer ze eens de deadlines niet volgen. Het is wel van groot belang dat je de sancties
die kunnen volgen duidelijk bespreekt en dat je consequent bent. Ik vind niet dat de
docent de opdrachten die te laat ingediend werden nog mag beoordelen. Tenzij de
student een grondige reden had bij het te laat indienen.
- Dialoog voeren:
Als dit bij een student gebeurt die anders altijd al in orde is geweest. Dan zou ik toch eens
een persoonlijk gesprek voeren met deze student. Zo kunnen er onderling oplossingen
gezocht worden, zodat het bij deze ene keer blijft. Wanneer het niet de eerste keer is, dan
kan je misschien best eens raad vragen bij collega's om zo samen tot een oplossing te
komen.
- Situatie analyseren:
De docent moet voor zichzelf uitmaken of oordelen wat hij allemaal heeft opgevangen
van informatie of meningen die anderen hierover hebben geuit. De docent mag hierbij zijn
vooraf opgelegde sancties niet uit het oog verliezen, en moet rekening houden dat hij
consequent blijft.
- Handelingsmogelijkheden zoeken:
De docent zou deze taak niet meer mogen beoordelen en onmiddellijk een 0 moeten
geven. Tenzij de student een grondig en geldige reden heeft bij het te laat indienen. Dan
kan de docent hier rekening mee houden en op een correcte manier beoordelen.
- Motieven verhelderen:
De docent moet zijn besluit die hij gemaakt heeft, duidelijk aangeven aan zijn studenten.
Zo voorkomen we het gevoel van ongelijk behandeld te worden.
- Effecten inschatten:
Wanneer de docent zich aan de voor opgelegde sancties houdt, zullen de studenten
ondervinden dat hij zich daarin strikt houdt. De studenten zullen de nadelen hierbij snel
ondervinden en zullen dan meer gemotiveerd zijn om de deadlines te respecteren en na
te komen. Zo bekomen ze hun wel verdiende cijfers.
- Intuïties uitspreken:
Als docent, zou ik me afvragen waarom deze student nu net te laat is met het indienen
van zijn taak.
- Normen verduidelijken:
Ik zou het eerst bespreken met mijn collega's. Op deze manier kan ik ontdekken of de
student enkel bij mijn vak zijn of haar taak te laat indient, of dit ook bij andere vakken
het geval is. Als dit het geval is, dan zou ik het bespreken met mijn collega's, hoe we dit
nu juist kunnen aanpakken.
- Waarden evalueren:
Hier is het van groot belang om de voor opgelegde sancties te kunnen uitvoeren en deze
dan ook niet te schenden. Om iedereen gelijk te behandelen, zou ik de andere studenten
zeker ook op de hoogte brengen. Voor dat er geruchten de ronde gaan.
Beste,
BeantwoordenVerwijderenIk zie een 0 geven niet echt als een sanctie, de puntenverdeling staan in het schoolreglement. De jongeren weten wel wat volgt als ze hun taak niet tijdig ingediend hadden. Als ze een grondige reden hadden zo ik daar ook rekening met houden. Een 0 is voor mij meer een alarmsignaal voor de jongeren, een aanmoediging om de volgende keer tijdig te zijn. Als dit regelmatig gebeurt vind ik dat er een gesprek moet aangegaan worden. Dit onderwerp moet ook bespreekbaar worden in de klas.
Ik ben het dus niet helemaal eens met jouw mening, maar meningen kunnen verschillen
Groetjes Jana en doe zo verder!
De ene persoon ervaart een sanctie natuurlijk ook anders dan de andere, maar gelukkig bestaat er hier een meningsverschil. Zo kunnen we eens van dichterbij bekijken hoe de andere het juist ziet en ons laten zien wat wij misschien uit het oog verloren of niet zagen..
BeantwoordenVerwijderen